17 & 18 september 2023 – Evenementenhal Gorinchem

Sander Kolsloot geeft een sneakpreview van wat je kunt verwachten in Sport Cafe de Demarrage tijdens Velovak

In dit artikel

cycling connection 2

Sander Kolsloot geeft een sneakpreview van wat je kunt verwachten in Sport Cafe de Demarrage tijdens Velovak

Wie is Sander Kolsloot van Cycling Connection?

Ooit opgeleid tot bestuurskundige met een klein tussenstapje in consultancy. Met passie een externe blik bieden voor verschillende organisaties, van dienstverleners tot fabrikanten en groothandelaars. Dit heeft Sander Kolsloot jaren met veel plezier gedaan en veel inzicht gebracht hoe een bedrijf optimaal kan functioneren met het juiste beheer van relaties. Na een burn-out kwam hij op het idee voor zijn eigen bedrijf, vanuit een passie voor activatie en sport. Cycling Connection is toen ontstaan.

Een onvergetelijk project
 Een project wat Sander nooit zou vergeten is ook vanuit de liefde voor sport, oftewel voor Feyenoord. Met ‘Seats for charity’ wilde hij graag supporters helpen een wedstrijd mee te maken die een seizoenkaart niet kunnen bekostigen. Sander gaat er af en toe heen, maar het zou voor die persoon wel het startpunt kunnen zijn van iets positiefs.

Na het met zijn vrienden op te starten, hielp de club Feyenoord hem mee met de actie ‘Geef Feyenoord’ met de Kerst van 2019. Het werd een groot succes! “Ik zal nooit 1ste Kerstdag 2019 vergeten. Drie nieuwsberichten voorpagina NOS: de 1ste de toespraak van de koning, de 3de de toespraak van de paus en het middelste was ‘Feyenoord supporter geeft kaarten voor het goede doel’. Dit ga ik nooit meer meemaken.”, aldus Sander.

Wat kan een evenement betekenen voor een sportspeciaalzaak?

Tijdens Velovak 2022 geeft Sander Kolsloot op maandag en dinsdag één sessie genaamd ‘Hoe creëer je meerwaarde voor jouw winkel door micro en macro adventures?’. Het is belangrijk om te realiseren dat mensen kopen van jou als fietsenwinkel, ze kopen een bepaald gevoel. Dit is bij racefietsen helemaal het geval. De klant koopt het bij jou, omdat ze een goed gevoel hebben bij jou en jouw winkel.

 


Dit uit zich in verschillende pijlers: de juiste prijs, de juiste service en er wordt iets extra’s voor ze gedaan (ze voelen zich bijzonder). Die derde pijler is heel belangrijk als je activiteiten organiseert benadrukt Sander. Als klant voel je je gewaardeerd, maar het is ook hét moment om die connectie te maken met jouw klant. Dat gratis contactmoment om te zien wat er speelt er bij hem of haar. Zo vergroot je die loyaliteit en kun je beter begrijpen wat die klant beweegt. Bijvoorbeeld of de aankoop wordt gebaseerd op de goedkoopste prijs. Dan kun je voor jezelf nagaan of dit een risico is en of je die klant wel wilt behouden.

“Mensen onderschatten vaak hoe je makkelijk een event kunt organiseren.” Sander raad om bijvoorbeeld een testdag te organiseren met één van je leveranciers voor al jouw klanten of een specifieke set klanten. Je hoort vaak dat het veel geld kost en niets direct oplevert. Sander geeft aan dat je ook niet direct kunt verwachten dat het inkomsten oplevert. Dan moet je van elke klant weten in welk stadium van aankoop hij zich bevindt. “Altijd verwachten dat alles wat je doet direct geld oplevert is onlogisch.”

Klantenbinding

Je investeert in relatie met jouw klant en zo weet je precies in welk stadium van aankoop hij zit en op basis daarvan kun je actie ondernemen. Dan levert het in de nabije toekomst wel geld op.

Klantenbinding is op dit moment een veelbesproken onderwerp. Het gaat voortdurend over het juiste assortiment hebben, alleen Sander denkt hier heel anders over.

 

“Ik denk alleen dat dat complete onzin is. Als consumenten bij jou willen kopen dan kunnen ze ook binnenkomen met de wens voor een Cortina en naar buiten gaan met een Kalkhoff. Je kunt proberen die mooie fiets speciaal voor ze te regelen, óf je zegt dat je het niet hebt, maar dat je wel een goed alternatief hebt. Het belangrijkste is dat je weet waarom het alternatief gelijkwaardig is, dan zullen mensen toch eerst bij jou kopen.

cycling connection 2

Je nodigt je klant uit voor bijvoorbeeld je seizoensopening. ‘Super blij als je erbij bent. Als je er toch bent kun je een aantal fietsen testen, niets moet, alles mag.’ Dit is leuk voor je klant, een hapje, een drankje en een paar fietsen testen. En de volgende keer nodig je die bepaalde klant uit voor een woensdag een rondje te fietsen op de racefiets. Daar is die klant namelijk ook in geïnteresseerd. Zo bouw je die klantenbinding, alleen je moet wel de overtuiging hebben dat dit dé manier is. Voor een sportspeciaalzaak zeker, een event is binding en uiteindelijk een verkoopmoment.”

Zo geeft Sander ook een ander voorbeeld. De Ikea heeft jaren lang gewacht met bezorgen, omdat ze de klant in de winkel wilde hebben. Dan komen ze verschillende producten tegen die toch wel heel handig zijn en die nemen ze mee. Voor een fietsenwinkel zouden dit bijvoorbeeld Co2 patronen of binnenbandjes kunnen zijn. Je krijgt de klant alleen maar naar binnen met het aanbod en events.

Waarom zou een sportspeciaalzaak volgens jou een fietsreis moeten gaan organiseren voor zijn klanten?

 

Dit is een bewust keuze om dit zelf te doen of juist in samenwerking met een reisorganisatie, zegt Sander. Ga je een samenwerking aan met een reisorganisatie? Let dan op een goede klik en dat je alleen het aantal hoeft af te nemen wat je ook daadwerkelijk kunt afleveren aan de klant.

“Bijvoorbeeld een ultieme fietsreis naar de Dolomieten. Waarom zou je dit voor ze regelen?

Het voordeel is dat je ze speekt op een totaal andere manier en in een andere setting. Dit is natuurlijk super waardevol, want je hoort wat ze belangrijk en leuk vinden. En dan is het ook een verkoopmoment, je kunt ze jouw product en service laten ervaren. Dit zorgt samen voor een waanzinnige ervaring en draagt allemaal bij aan wat voor ze gevoel hebben aan jouw fietsenzaak. Dit gaat dan ook van mond-tot-mond verder naar hun vrienden. Je maakt van je klanten fans, dat is waar Cycling Connection voor staat: Creating fans for cycling brands and destinations.


Het belangrijkste is door van je klanten fans te maken van je zaak. Dat doe je door meer te doen dan enkel een fiets te verkopen.”, vat Sander Kolsloot samen.

Hoe kan je dit op een simpele maar toch leuke manier?

Hij raad aan het zo simpel mogelijk te houden en niet gelijk groot te denken, maar juist klein beginnen. Het nagaan waar je klanten behoefte aan hebben en leuk vinden is hierin ook belangrijk. “Het grootste struikelblok is dat het personeel van een fietsenwinkel wel weet wie binnen is geweest, maar niet wie hij of zij is. Enorm waardevol voor je klantenbestand. Hoe je het precies in z’n werkt zet, leg ik uit op maandag 19 september 13:00 uur en dinsdag 20 september 11:00 uur tijdens Velovak in het Sport Café de Demarrage.”

Deel dit bericht

Andere interessante artikelen

Scroll naar top