De M zit in de maand, daar hebben wij Marketing-maand van gemaakt. In samenwerking met het marketingbureau Many Tastes kun je iedere week van deze maand een interessante blog lezen voor jouw onderneming. Zij delen concrete tips, tricks en handige info met jou!

Moet je adverteren ja of nee? Welke reclame-uitingen zijn goed? Moet ik meer online communiceren of juist niet? Bij lokale retailers zie je veel verschil. Waar de één een A4’tje ophangt met een platte tekst (ook wel A4 terreur genoemd) maakt de ander er een waar kunstwerk van. Beide niet goed of fout, als het maar communiceert met de door jou gekozen strategie en daardoor past bij jouw doelgroep en de rest van het concept. Dit is niet in één column uit te leggen maar waar we je nu wel mee kunnen helpen zijn de volgende do’s en dont’s voor het opmaken van communicatie-uitingen. Er is namelijk veel onderzoek gedaan waar consumenten sneller en effectiever op reageren, wij zetten ze voor je op een rijtje.

Houd rechts aan
In veel uitingen staat een afbeelding en een tekst. We lezen van links naar rechts. Wat valt het meeste op? Juist de afbeelding. Plaats dan ook op het moment dat je een social media bericht maakt, een advertentie of een andere uiting, altijd het plaatje links en de tekst rest. Dat vindt ons brein nou eenmaal prettig.

Vier is de max
In een communicatie-uiting willen we vaak te veel vertellen. Ons brein kan dat alleen niet meer aan, te veel tekst leidt af en zorgt ervoor dat je de uiting juist snel scant en doorgaat. Hou dus altijd in de gaten, vier elementen is de max: Een foto of afbeelding, de koptekst (met bijvoorbeeld de aanbieding), het logo en een pay-off. Dit trekt de aandacht, less is more.

Euro’s verdienen zonder euroteken.
Wat we nog te veel zien bij lokale retailers en horecabedrijven zijn eurotekens. Een euroteken zorgt in ons brein voor een pijnprikkel, dat je moet betalen en betalen is altijd te duur. Daarnaast is de prijsperceptie hoger met euroteken dan zonder. Laat eurotekens dus achterwegen op posters, prijskaartjes en social media uitingen.

Zet modellen in
Het makkelijkste is natuurlijk alleen het product op de foto zetten en hier een aanbieding bij communiceren. Waarmee je onderscheid is om gebruik te maken van modellen. We willen emotie zien. Een lachende baby en ontspannen ouders bijvoorbeeld. Vraag goede klanten van je, zij zijn blij met de professionele foto’s, zullen zich als ambassadeur gaan gedragen voor jouw merk of winkel en jij hebt goed reclamemateriaal.

Neem het product in gebruik
Het product verkoopt beter als het in gebruik is. Daarom wordt er ook zoveel gebruik gemaakt van influencers. Zet mensen op de foto die het product daadwerkelijk gebruiken. Onze spiegelneuronen worden geactiveerd en we willen het graag nadoen. Dus wil je een mooie drinkfles aanbieden, zorg er dan voor dat je een foto maakt van een moeder of vader die zijn/haar kind ermee voedt. Denk er maar eens over na, als je George Clooney een lekkere espresso ziet drinken, dan krijg je er zelf ook zin in toch?

Voorbeeld: Broodbakkers uit Breda.

Wil je dat we een keer meekijken naar jullie communicatie-uitingen? Many Tastes helpt je er graag bij. Stuur je vraag naar info@manytastes.nl en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Meer over Many Tastes

Hoi! Wij zijn Elin van Beem, projectmanager, en Fiorienne Westenberg, oprichtster van het marketingbureau Many Tastes. Dit is een retail marketingbureau speciaal in het leven geroepen voor de lokale retailer en horeca. Van bakkers tot wijnbar en van slager tot chocolatier. Inmiddels hebben we meer dan 100 ondernemers mogen helpen om hun ambacht, dienst of product zo aantrekkelijk mogelijk in de markt te zetten. Meer over Many Tastes: www.manytastes.nl

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top