In dit artikel

AXA-IN interview header

Joost Legtenberg van AXA-IN vertelt meer over de connected bike en interessante toepassingen

Aankomende editie geeft Joost Legtenberg, Business Development IoT & Micro Mobility bij AXA-IN, een inspiratiesessie over de kansen in connectiviteit in Velovak’s Academy. Wij vroegen hem alvast naar een sneakpreview over de inspiratiesessie, fietsbeveiliging, vlootmanagement voor bijvoorbeeld de dienstverleners in de bezorging en veel meer.
Joost Legtenberg is 46 jaar oud en een paar kleine uitstapjes daargelaten is hij al meer dan 25 jaar actief binnen de fietsbranche waarvan al ruim 10 jaar voor AXA. Sinds 5 jaar heeft hij binnen AXA de switch gemaakt naar AXA-IN en is hij betrokken bij verschillende projecten gericht op het bedenken en testen van connectiviteitsoplossingen.

AXA-IN

AXA-IN staat voor inzicht en intelligentie in de fiets en wilt de verbinder zijn om verschillende innovatieve dienstverleningen van verschillende partners aan de elektrische fiets of brommer te koppelen. Zo zijn ze in de basis begonnen met een tracker om altijd te kunnen zien waar een fiets is, maar er worden steeds meer interessante toepassingen ontwikkeld.

Fietsbeveiliging

De grootste ontwikkelingen vinden momenteel plaats op het gebied van fietsbeveiliging tegen diefstal. Zo bieden ze momenteel al systemen aan die ervoor zorgen dat een fiets door heel Europa getrackt kan worden en door een samenwerking met een aantal Europese recovery bedrijven worden zo 80% van de gestolen fietsen teruggevonden.
Ik denk dat er meer integratie gaat komen van de techniek van connectiviteitsoplossingen in combinatie met de slimme systemen van de fiets zelf. Bijvoorbeeld elektronische sloten die, als ze niet op de juiste wijze geopend worden, dat de fiets helemaal onklaar wordt gemaakt. Dat maakt de fiets onbruikbaar als die gestolen wordt. Ik denk dat die combinatie heel sterk gaat zijn.

Vlootmanagement

Voor vloot managers zijn connected bikes een ideale oplossing om met de verzamelde data meer inzicht te krijgen in hoe de fietsen worden gebruikt en wanneer ze worden opgeladen. Dit biedt optimalisatie kansen op het gebied van het inrichten van je service.

Fietsfabrikanten kunnen deze data gaan gebruiken voor de ontwikkeling van hun modellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld door de data zien hoe verschillende doelgroepen de fietsen gebruiken en welk type accu daarbij zou passen.

Connectiviteit toepassing vakhandel

Wij merken dat de traditionele fietsfabrikanten die via de vakhandel hun fietsen verkopen nog een beetje achter lopen op dit gebied. Alle jonge en innovatieve e-bike merken worden eigenlijk allemaal geleverd als een connected bike. Wij krijgen ook steeds meer verzoeken vanuit dealers om met een aftermarket oplossing te komen.

AXA-IN verwacht dan ook dat veel traditionele merken binnenkort hun fietsen ook gaan voorzien van verschillende toepassingen van connectiviteit. Dit gaat een grote invloed uitoefenen op de service van de vakhandel. Zo kan men in de toekomst proactief contact leggen met de klant om onderhoud in te plannen op basis van bijvoorbeeld het gefietste aantal kilometers of op basis van een bepaald model. Dat hele platform om rechtstreeks te communiceren met de klant dat is er al in de vorm van een app op je telefoon.

Op dit moment werken merken als QWIC, Dutch ID en een Sparta al met onze app, maar ik verwacht dat wij in de nabije toekomst ook aftermarket oplossingen kunnen gaan bieden. Denk hierbij aan een de recovery service die je kunt gaan aanbieden aan je klanten in combinatie met een korting op een verzekering. Maar berichten sturen via de app aan de klant op het gebied van onderhoud is ook een mogelijkheid.

Op dit moment draaien we een pilot om te kijken waar de vakhandel precies behoefte aan heeft.

Inspiratiesessie Velovak

Tijdens Velovak gaat Joost een inspirerende sessie verzorgen, waarbij vakhandelaren en bedrijven met een vloot fietsen in gesprek kunnen over de mogelijkheden van connectiviteit.

Voor de vakhandel kan het interessant zijn om de sessie te bezoeken, omdat de hersteldiensten die AXA-IN bied een extra verkoopargument kan zijn. Zo horen ze bij AXA vaak dat mensen geen hele dure fiets willen kopen, omdat ze bang zijn dat die wordt gestolen. Ten tweede gaan veel mensen met een verzekering ervan uit dat ze sowieso hun fiets terugkrijgen, maar is dat in deze huidige tijd met lange wachttijden nog wel te garanderen? Voor de zakelijk gebruiker (overheid, last mile delivery, rental en sharing) gelden de voordelen van meer inzicht voor een goede optimalisatie van je dienstverlening en ondersteuning in het geval van diefstal natuurlijk ook.
De sessie zal met name gericht zijn op het proces dat wordt doorlopen nadat een fiets wordt gestolen, maar ook kun je hier terecht voor al je vragen omtrent connectiviteit en het inzichtelijk maken van data van je klanten of van jouw vloot tweewielers.

Kun je niet wachten en wil je meer informatie?

Deel dit bericht

Andere interessante artikelen

Scroll naar top