17 & 18 september 2023 – Evenementenhal Gorinchem

Doelstellingen bepalen en er vol voor gaan! – Boukje (@Boukjev)

In dit artikel

Boukje Mont ventoux 2018

Doelstellingen bepalen en er vol voor gaan! – Boukje (@Boukjev)

Het is belangrijk om als ondernemer of team doelstellingen te kiezen om verder te groeien en oog te houden op een positief resultaat. Maar hoe ga je dat proces in? Aan de hand van haar levensverhaal neemt Boukje van de Ven (@Boukje) jou mee door deze reis.

Als je mij in 2010 had verteld dat ik tussen de 8000 á 9000 km in het jaar ging fietsen. Had ik je heel hard uitgelachen. Fietsen vond ik vroeger niets aan. In 2006 veranderde mijn leven toen ik hoorde dat ik op 31 jarige leeftijd borstkanker had. Het advies van mijn oncoloog was om meer buiten te gaan sporten. Dit was namelijk goed voor mijn botontkalking die ontstaan was door de medische overgang. Toen besloot ik te gaan fietsen, 4 maanden later ging ik met de fiets de Mont Ventoux op. Net niet de top bereikt en de slechtste voorbereiding ooit, maar helemaal geraakt door de fietspassie. Het afzien en het ontdekken van het afdalen vind ik leuk.

De eerste jaren heb ik vooral voor de fun gefietst. De jaren erna ben ik voor goede doelen gaan fietsen.

 

In 2016 heb ik voor Alpe d’HuZes gefietst. In 2017 heb ik 3 dagen de Tour for Life gedaan. In 2018 heb ik meegedaan aan Groot Verzet Tegen Kanker, toen heb ik tegen alle kanten van de Mont Ventoux opgereden. Mijn gezondheid inzetten voor andere die het nodig hebben. Dan wil je alles uit jezelf halen en een goede voorbereiding hebben. Al geldt dit voor iedere fietser denk ik.

Alpe D’huZes 2016

Tour for Life 2017

Mont Ventoux 2018

Boukje Vatterundan hopelijk 2021

DOEL:
Vätternrundan 2021

Als ik een doel stel voor een jaar dan zorg ik ervoor dat ik er zeker plezier in blijf houden. Hierbij hoort het nemen van rustmomenten. Net zoals je met je team in de winkel een moment neemt om te reflecteren op de zaken die onlangs zijn gedaan.
Het belangrijkste is het opbouwen naar het doel toe. Het opbouwen zit hem voor mij vaak in de lange tochten, kilometers maken en het afwisselen met kortere ritten. Of juist er voor kiezen om met de gravelfiets of de mtb op pad te gaan. Ik zal altijd mijn grens opzoeken en blijven vechten voor het doel wat ik wil behalen, want afzien ken en herken ik in verschillende vormen en gevoelens. Vergelijkbaar met een startende ondernemer, je moet steeds net wat meer stappen zetten om tot een bepaald resultaat te komen. Dit heeft grote gevolgen voor de toekomst van je zaak. Het helpt bij het opbouwen van een goede relatie met klanten die jouw vaste klanten kunnen worden.

Soms push ik mijzelf teveel dan is rust of rustig aan doen de beste oplossing. Om altijd het plezier in het fietsen te houden, dat is het allerbelangrijkste doel. Dit is vergelijkbaar met alle activiteiten rondom het runnen van een tweewielerwinkel. Kijk bijvoorbeeld naar sociale media. Je kunt best een rustpauze nemen waarin je ook evalueert wat goed ging en beter kan. Alleen zorg er wel voor dat je 2 sociale media berichten per week plaatst. Dan blijf je op de radar van je klanten én zal Facebook en Instagram je belonen. Ieder jaar neem ik even rust en ga ik dit proces door, zodat ik later weer kan gaan knallen. Als het doel is behaald begint het nagenieten en het actief herstellen. Samen met het terugblikken is dat ook onderdeel van het gehele proces.

Mijn doel dit jaar is om op 4 september in Zweden de Vätternrundan te fietsen.
Dit is een rit van 318 km. rond het meer Vättern. 

Of het nu gaat om mij die haar fietsdoel wil behalen of jij als retailer die jouw doelen wilt behalen. De insteek is hetzelfde: doel bepalen, de weg ernaar toe uittekenen en bewandelen. Daarna soms even afstand nemen om te kijken of het goed gaat of bijgestuurd moet worden.  Bijsturen is helemaal niet erg en levert soms hele mooie en onverwachte resultaten op. Wanneer het doel dan behaald is mag je ervan genieten en natuurlijk delen met degene die je daarbij geholpen hebben.

Er zijn mooie omzetten behaald maar, er zijn ook nieuwe uitdagingen ontstaan het afgelopen jaar. Denk aan die hele lange levertijden en de onderdelen die momenteel niet verkrijgbaar zijn. Klanten gaan  ongeduldig worden. Doorzettingsvermogen, energie, blijven geloven en positief blijven zijn eigenschappen die je hard nodig hebt. Net zoals ik in 2006 en in alle jaren daarna op de fiets.

Deel dit bericht

Andere interessante artikelen

Scroll naar top