17 & 18 september 2023 – Evenementenhal Gorinchem

“We zitten in de juiste branche, de fiets heeft nog zoveel potentie.” deelt VDW Bikes, nieuwkomer op Vélovak

In dit artikel

VDW Bikes interview

“We zitten in de juiste branche, de fiets heeft nog zoveel potentie.” deelt VDW Bikes, nieuwkomer op Vélovak

Eén van de nieuwe deelnemers van de aankomende editie is de Belgische groothandel VDW Bikes! Al jaren een vaste waarde in het verdelen van de allernieuwste fietsmodellen tot de allerkleinste onderdelen en accessoires. 

Om de vakhandel te helpen in hun race naar winst, biedt VDW Bikes heel wat ondersteunende (digitale) technologieën en diensten. Zoals het een meesterknecht betaamt! Wij vroegen Salesmanager VDW Bikes, Manu Heynemans naar hun plannen en toekomstvisie.

Leuk om VDW Bikes te mogen verwelkomen op Vélovak!
Wat zijn jullie plannen voor de aankomende editie?

“Voor ons is het belangrijk om het Nederlandse publiek te laten kennismaken met VDW Bikes en ons uitgebreid aanbod. In België hebben we intussen al een mooi parcours afgelegd en doen we bij de meeste dealers wel een belletje rinkelen. Onder onze vorige naam Van der wal zijn we immers al meer dan 100 jaar actief. In Nederland daarentegen timmeren we volop aan de weg en dan is aanwezigheid op een mooie beurs als Vélovak onontbeerlijk.”

Wat zijn jullie laatste nieuwigheden binnen VDW’s assortiment?

“Momenteel hebben we 7 fietsenmerken (Felt Bicycles, Frappé Bikes, VSF Fahrradmanufaktur, E-Bike Manufaktur, Kreidler, Rabeneick en Bike Fun Kids) en tal van merken in onderdelen en accessoires in ons gamma. Gezien onze relatieve beperkte bekendheid in Nederland, zullen vele van onze merken dus vooralsnog als nieuwigheid ontvangen worden door Vélovak bezoekers. Daarnaast zijn we sinds kort exclusief verdeler in de Benelux van QUOC schoenen en LEM helmen.”

“QUOC is een Brits fietsschoenen merk dat zich bevindt in het premium segment en kwaliteit en comfort combineert met een vleugje ‘British design’. In het gamma vind je zowel race-, gravel- als vrijetijdsschoenen.”

“LEM is dan weer een helmenfabrikant met roots in Italië dat bekendheid geniet vanwege zijn rijke geschiedenis in de motorsport en als sponsor van het Amerikaans ProContinentale wielerteam Human Powered Health. LEM biedt een volledig assortiment aan van race- en mountainbikehelmen tot commuter- (met speed pedelec certificaat) en zelfs kinderhelmen.”

Wat zijn volgens jou de uitdagingen en kansen van de komende tijd?

“De grootste bezorgdheid/uitdaging zal voor zowel retail als voor ons als groothandel dezelfde zijn, namelijk stock. We voelen nog steeds de gevolgen van de coronacrisis en dat zullen we wellicht ook nog wel even met ons meedragen. Als retailer heb je als gevolg heden ten dage een minder adviserende rol, gezien je vooral verkoopt wat beschikbaar is.”

Welke tip zou je dan ook graag met de branche willen delen?

“Het is niet meteen een tip, maar we geloven wel zeer sterk dat de fiets als mobiliteitsmiddel an sich nog een enorme groeimarge heeft. Zeker in de grootsteden wordt de wagen steeds meer geweerd. Met dank aan de ontwikkeling van elektrische fietsen hoeft een fiets steeds minder onder te doen voor de auto. De verwachting is dan ook dat de speed pedelec het met name in de toekomst ook steeds beter zal gaan doen. Moraal van het verhaal: we zitten dus met z’n allen in de juiste branche!” zegt Manu met een lach.

Hoe ziet de fietswereld eruit volgens jou over 10 jaar?

“In eerste instantie zal de digitalisering zich nog verder ontwikkelen. E-commerce is nu al niet meer weg te denken in de fietsbranche. Daarnaast heb je in België momenteel overnames aan de lopende band. Het lijkt er sterk op dat we vertrokken zijn voor een toekomstig fietslandschap waar enkele grote retailspelers de markt zullen domineren.”

Lees alvast meer over de merken van VDW Bikes via hun online bedrijfsprofiel.

Deel dit bericht

Andere interessante artikelen

Scroll naar top